یک اصطلاح معروف هست که می‌گویند فلانی اقیانوسی به عمق یک سانت(یا یک وجب!) است یعنی دانش وسیعی در حوزه‌های محتلف دارد ولی دانشش عمق کمی دارد و هیچ‌کدام برای انجام کار جدی مفید نیستند، در بیش‌تر وقت‌ها فرد عطش یادگیری دارد(که بسیار خوب است) ولی در زمینه‌های مختلف یادگیری‌ می‌کند ولی در نهایت در هیچ کدام تخصّص ندارد (یعنی مثلاً hello world بلد هست!)؟

مسئله‌ای که اشاره کردم مربوط به همه افراد بود ولی به نظرم در زمینه علم کامپیوتر هم مصداق زیادی دارد و با توحه به گستردگی ابزار‌ها و علوم در زمینه کامپیوتر(مثلا برنامه‌نویسی) و عطش افراد در یاد گرفتن ابزارهای مختلف و کمبود وقت اتفاقی را رقم می‌زند که به تعبیر من می‌شود: "مسلط به hello world در اکثر زبان‌های برنامه نویسی"، یعنی فرد از هر ابزار در حد فصل اول کتاب را خوانده(یا مثلا یه ویدیو در YouTube را گذرا دیده) و بعد به سراغ ابزار بعدی رفته و دانشش از هر ابزار و موضوعی سطحی‌است و عمق لازم برای انجام کار و فعالیت جدی را ندارد.

جمله‌ای که یکی از اساتیدم به من گفت را عیناً در زیر آوردم:

"اشتباه من رو تکرار نکن و روی یه موضوع تمرکز کن و علاقه به یادگیریت باعث نشه که از تخصصی کار کردن روی یه موضوع غافل بشی. من این اشتباه رو تا الان داشتم و اینقدر به همه چیز علاقه داشتم باعث شد کلی مطلب رو برم دنبالش ولی خب توی هیچ کدوم نمیتونم ادعا کنم که خیلی حرفه ای هستم که این بده."

پ.ن: ایده اسم مطلب از بیوی توییتر یکی از دوستان خوبم بود.

پ.ن۲: نوشتن برنامه hello world اولین تمرینی است که برای آموزش یک زبان برنامه‌نویسی داده می‌شود.

پ.ن۳: شاید استدلال خوبی باشه که بگوییم فعلا در زمینه‌های مختلف می‌گردم تا زمینه موردعلاقه‌ام را پیدا کنم، نظر شما چیست؟

نظر یکی از دوستان که به نظرم جا داره به مظلب اصلی اضافه بشه:

آقای احسان میر سعیدی در پست http://vrgl.ir/NU9gv نقل قول قشنگی آوردند که جا داره اینجا بهش اشاره بشه:
اسکات هنسلمن معتقد است که یادگیری تکنولوژی هایی که به طور مستقیم با آن ها درگیر نیستید چیزی بیشتز از تباهی زمان نیست. چرا که همه تکنولوژی ها، هر چقدر هم جدید و خوب در آینده ای نه چندان دور منسوخ خواهند شد. هنسلمن معتقد است برنامه نویس خوب کسی است که توانایی حل مسئله و قدرت یادگیری موضوعات جدید را به وقت نیاز داشته باشد و نه کسی که همه چیز را از پیش می داند. این امر هم نیازمند این هست که بر مفاهیم بنیادین این صنعت تسلط داشته باشیم و بتوانیم کارکردها را تحلیل کنیم.

پست ایشون هم بسیار خواندنی هست و توصیه می کنم حتما بخوانید.