عنوان مطلب رو با و شروع کردم اونم در حالی که حتی ۳ هفته شده که چیزی ننوشتم پس داستان چیه؟

جریان از این قراره که دلم به داشتن اوبونتوی محبوب و همه چی تموم راضی نبود، یه چیز بهتر می خواستم یه چیز متفاوت، چون همیشه از خانواده دبیان استفاده کرده بودم و mint رو دوست نداشتم رفتم سراغ یه چیز تقریبا نزدیک به اوبونتو : deepin


یه توزیع چینی با جامعه کاربری بسیار اندک ولی بسیار بسیار زیبا

برنامه های اختصاصی بسیار خوبی هم داره مثلا system monitor , boot maker , editor و غیره که هم خوب کار می کنن و هم ظاهر جذابی دارند ولی همه چیز ظاهری نیست نه ؟

درسته که از ظاهر دیپین برای جذب چند تا دوست ویندوزی استفاده کردم و واقعا هم خوششون اومد ولی خب به عنوان یه کاربر که فکر می‌کنه توزیعش rolling release ه و برنامه ها مرتب آپدیت میشه، انتطارم برآورده نشد!!

در واقع مشکلم با deepin از اونجایی شروع شد که نسخه telegram ش بسیار بسیار قدیمی بود و هر آپدیتی هم که با عنوان system update می‌اومد فقط برنامه‌های خودش رو اپدیت می‌کرد نه برنامه های مورد استفاده منو!

بزرگ ترین ضرری که بهم زد هم این بود که با اپدیت از نسخه ۱۵٫۷ به ۱۵٫۸ با پکیج های خودش به مشکل خورد و دیگه بالا نیومد ولی من دوباره ۱۵٫۸ از اول نصب کردم !(همینقدر وفادار)

آخرین مشکلی که باهاش داشتم(نه به این معنی که بعدش رفع شدن! بلکه من بیخیال دیپین شدم#اسپویل) نصب sdl2 بود که با dependency ها مشکل داشت و با کلی مصیبت نصب کردم!

درست قبل از انجام دادن پروژه نهاییم و وقتی بالاخره sdl نصب شده بود و همه چی کم و بیش کار می‌کرد تصمیم گرفتم بیخیال دیپین بشم و توزیع عوض کنم.

گزینه هایی که داشتم اینا بود :‌ fedora , arch base , ubuntu , debian, open suse

فدورا به دلیل داشتن گرافیک nvidia و علاقه به استفاده از درایور Proprietary (فکر کنم خیلی با هم دوست نیستن نه؟) منتفی شد

اوپن سوزه رو مدت‌هاست دارم وقتی سیستم اصلی به فنا می‌ره به کارم میاد ولی اونقدر دوست داشتنی نبود که توزیع اصلیم بشه!

اما ubuntu , debian که تجربه جدیدی ارایه نمی دادن ولی آرچ بیس ها جذاب بودن! هم community خوب هم غلتشی بودن(rolling release) و این داستانا!

ولی مساله اینه که کدوم!

با پردسر ترین شروع کنیم یعنی خود آرچ، به دلایلی احتمالا بایوس uefi موفق به نصبش نشدم! و حتی استباهی یه درایو ۱ ترابایتی رو هم فرمت کردم(به جای sdbb1 ، sdbd1 رو فرمت کردم! )

این شد که تصمیم گرفتم بقیه رو روی virtualbox تست کنم D:

توزیع بعدی arco بود که سایت جذابی داشت و آینده ای هم که برای حرفه ای شدن ترسیم کرده بود رو دوست داشتم و از همه مهم تر deepin DE رو جزو گزینه ها داشت که تمام خوبی های deepin رو فراهم می‌کرد

تو vm نصبش کردم و خوشحال و شاد اومد بالا ولی همون اول که خواستم تلگرام نصب کنم کلی ارور داد و نصب نشد و منم با چشمانی اشکبار(:دی) خودش و iso نصبیش که ۲ بار هم دانلود کرده بودم رو به dev/null/ سپردم!

توزیع بعدی(و آخر) مانجارو بود که می ‌دونستم ریپازیتوری هاش با اندکی تاخیر از arch اپدیت میشن تا جلوی مشکلات احتمالی رو بگیرن و این خیلی خوب و ایده آل بود با توجه به مشکلاتی که تجربه کرده بودم.

و البته نسخه deepin کامیونیتی بیس هم داشت که بازم مزایای deepin رو داشت..!

اول vm و بعدم به جای deepin روی ssd نصبش کردم و تقریبا۲۰ روزه که به خوبی داره کار‌ میکنه و چند باری اپدیت ۵۰۰ مگابایتی براش اومده و با موفقیت نصب شده و همه چی خوب کار می‌کنه!

تنها چیزی ازش که دوست نداشتم تم های پیشفرضی بود که به deepin DE داده بودن که به مال خود deepin تغییرشون دادم!

چیزی که اکنون دارم مزایای آرچ (pacman , AUR , updates ) و دیپین (nice Desktop , applications) هست! امیدوارم شما هم تجربشون کنید

شاد باشید و پیروز!