با سلام

شاید شما هم مثل من دوست داشته باشید هر از گاهی یک برنامه کاربردی جدید امتحان کنید! مدتیست vim , nano , Emacs و vi و ... را امتحان کرده‌ام و هر کدام نکات مثبت و منفی خودشون را داشتند ولی امروز با ادیتوری آشنا شدم که قواعد بازی رو (برای من) عوض کرد!

در سایت slant.co به مقاله‌ای برخوردم که بهترین ادیتورهای تحت ترمینال را از نظر خودش رتبه‌بندی کرده بود و در رتبه اول ادیتور micro بود، ادیتورهای رده های بعدی عموما clone هایی از Emacs و vim بودند ولی چرا micro انتخاب شده:

https://www.slant.co/topics/3772/~best-terminal-editors


میکرو با ظاهر تروتمیز و راهنمای کلیدها (key binding) دم دست یادگیری اولیه را بسیار ساده کرده و شبیه بودن کلیدهای میانبر با ادیتور های گرافیکی (مثل notepad و gedit و بقیه!) یادگیری را بسیار ساده و سریع کرده، برای مثال شما می توانید از ctrl+f برای سرچ در فایل استفاده کنید یا با ctrl-c کپی کنید(و برنامه terminate نشود) قابلیت tab های متفاوت و جا به جا شدن بین tab ها با alt+. و alt+, از قابلیت‌های مفید دیگر این ادیتور است.

یک ویژگی دیگر قابلیت تایپ کامند بعد از زدن ctrl+E است که در صورتی که کلید‌های میانبر را فراموش کردید می‌تواند نجات‌دهنده باشد!

یکی از ویژگی‌های micro که خیلی برایم جالب بود portable بودن است و کافی است فایل اجرایی آن را در پوشه /usr/bin/ پیست کنید تا بتوانید از آن مانند دیگر برنامه‌ها استفاده کنید.

خوب است بدانید که این ادیتور از mouse cursor و split screen و macroها نیز پشتیانی می‌کند.

بیایید یک برسی هم برای باز کردن فایل‌های بزرگ داشته باشیم:

یک فایل 19942188 خطی با حجم 283 MB ایجاد کردم(چگونگی تولید این فایل بماند برای بعد :دی) و با برنامه‌های متفاوت جدا جدا باز کردم:

اول ادیتور vim:‌ پس از ۳ ثانیه فایل باز شد و مصرف رم 385MB بود و اسکرول کردن در فایل تقریبا به روانی انجام می‌شد.

دوم ادیتور nano: پس از ۴ ثانیه فایل باز شد و مصرف رم 1.5GB بود و اسکرول کردن به روانی انجام می‌شد.

سوم ادیتور micro :‌ پس از ۶ ثانیه فایل باز شد و مصرف رم 3.2GB بود و اسکرول کردن قابل قبول بود(اندکی لگ مشاهده شد).

چهارم emacs تحت ترمینال: ابتدا پیام اطمینان از باز کردن فایل بزرگ داده شد و بعد از زدن yes پس از ۳ ثانیه باز شد و اسکرول کردن تقریبا روان بود. مصرف رم ۲۹۷ مگابایت بود که کم‌ترین بود!

پنجم vi:‌ ارور مربوط به زیاد بود حجم فایل مشاهده گردید و قادر به باز کردن فایل نبود :دی

ششم ادیتور گرافیکی gedit :‌شاید این قسمت از مقایسه عملی نباشد ولی به هر حال دانستن نتیحه خالی از لطف نخواهد بود:‌ gedit اقدام به لود کردن کل فایل کرد که بالای یک دقیقه زمان برد، البته در ثانیه‌های اول خط‌های اولیه فایل قابل مشاهده بودند، پس از لود شدن اسکرول کردن به روانی انجام می‌شد. مصرف رم نیز 3.3GB بود و مصرف پردازنده برخلاف بقیه قابل توجه بود.

نتیجه گیری فایل بزرگ: شاید micro بهترین ادیتور برای فایل‌های بزرگ نباشد و emacs و vim بهتر باشند ولی حداقل شما را ناامید نمی‌کند و با سرعت معقول کارتان را راه می‌اندازد.

نتیجه‌گیری کلی: ادیتور micro پر امکانات ترین ادیتور نیست و برای فایل‌های بزرگ هم بهترین گزینه نیست ولی نکته‌ای که آن را دوست داشتنی کرده امکان استفاده مشابه ادیتورهای گرافیکی است و با کمترین نیاز به یادگیری(و حتی بدون نیاز به نصب) می‌توانید از آن استفاده کنید و در صورتی که تا حالا با ادیتورهای تحت terminalکار نکرده اید و حوصله یادگیری emacs و vim یا حتی nano را ندارید به micro یک شانس بدهید!

لینک سایت رسمی(در GitHub pages):

https://micro-editor.github.io/

و در آخر آموزش نصب( البته به طور خلاصه می‌توانید از sudo snap install micro استفاده کنید!)

https://github.com/zyedidia/micro#installation

ممنون که مطالعه کردید، امیدوارم همیشه بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید.